کوچک کردن ابعاد و حجم عکس

راهنمای کوچک کردن ابعاد و حجم عکس‌ها برای وبلاگ و اینستاگرام

اگر مثل من عکاس باشید، حتما موقع انتشار عکس‌هایتان در اینستاگرام با الگوریتم‌های فشرده‌سازی آن درگیر شده‌اید. اگر هم وبلاگ‌نویس باشید، پیدا کردن عکس‌های مناسب و بعد بهینه کردن آن‌ها از لحاظ ابعاد و حجم برای انتشار، برایتان یک مسئله‌ی همیشگی‌ست. در این پست از راه‌های مختلف و ساده‌ای خواهم گفت که برای کوچک کردن ابعاد و حجم عکس‌ها وجود دارند.

پس اگر با اینستاگرام، وردپرس یا برنامه‌های مشابه برخورد دارید و می‌خواهید عکس‌هایتان را با کم‌ترین حجم و کیفیت مورد نظرتان منتشر کنید، تا انتها بخوانید. قطعا یکی از راه‌ها به دردتان خواهد خورد. اگر فتوشاپ بلد نیستید یا این نرم‌افزار را ندارید، مستقیما به بخش دوم مقاله بروید. چون بخش اول فقط درمورد استفاده از فتوشاپ حرف می‌زند.

 

اما قبل از هر چیز،

چرا به‌تر است عکس‌ها را قبل از انتشار کوچک کنیم؟

برای این کار چند دلیل اصلی وجود دارد:

اول: عکس‌های بزرگ و پرحجم سرعت بارگذاری وبلاگ یا وبسایت شما را پایین می‌آورند. سرعت پایین هم می‌تواند بازدیدکنندگان را خسته کند و از سایت‌تان فراری دهد و هم می‌تواند از چند راه به رتبه‌ی شما در موتورهای جست‌وجو آسیب بزند.

عکس‌های بزرگ و پرحجم سرعت بارگذاری وبلاگ یا وبسایت شما را پایین می‌آورند و به رتبه‌ی شما در موتورهای جست‌وجو آسیب می‌زنند.

دوم: الگوریتم فشرده‌سازی اپلیکیشن‌های مختلف مثل اینستاگرام همیشه خوب عمل نمی‌کند و گاهی اوقات کیفیت عکس را بیش از حد پایین می‌آورد. در نتیجه عکسی که قبل از انتشار کیفیت مناسبی داشته، بعد از انتشار به یک عکس تار و بی‌کیفیت تبدیل می‌شود. تجربه‌ی شخصی من نشان داده که هرچه‌قدر تعداد رنگ‌ها و درهم‌پیچیدگی آن‌ها در عکس بیش‌تر باشد، الگوریتم اینستاگرام آن را بیش‌تر خراب می‌کند. در نتیجه گاهی اوقات برای انتشار یک عکس خوب مجبورید خودتان اندازه‌ی آن را کوچک کنید.

الگوریتم فشرده‌سازی اینستاگرام کیفیت عکس‌های بزرگ را بیش از حد کاهش می‌دهد.

 

اگر نمی‌دانید که ابعاد و حجم بهینه‌ی عکس برای انتشار در وبلاگ، وبسایت و استفاده در شبکه‌های اجتماعی دقیقا چه‌قدر است، این پست را حتما بخوانید. دانستن این موارد، به کار کوچک کردن ابعاد و حجم عکس‌ها با استفاده از ابزارهای زیر سرعت خواهد بخشید.

 

تغییر ابعاد و حجم عکس‌ها با فتوشاپ

اگر عکاس باشید، توصیه‌ی اکید من این است که کار کردن با نرم‌افزار ادوبی فتوشاپ را یاد بگیرید. اگر ادیت عکس با این نرم‌افزار را بلد باشید، قطعا تغییر ابعاد و حجم عکس‌ها را هم بلدید. اما جهت یادآوری دوباره، چند روش برای کاهش حجم عکس در فتوشاپ را در ادامه می‌آورم. (اسکرین‌شات‌ها مربوط به Adobe Photoshop cc 2018)

 

۱- تغییر ابعاد عکس بدون دست‌کاری نسبت آن‌ها

برای این کار، از نوار بالایی نرم‌افزار گزینه‌ی Image و سپس Image Size را انتخاب کنید. با این کار، پنجره‌ای به شکل زیر باز می‌شود. (با توجه به نسخه‌ی نرم‌افزارتان، شکل این پنجره می‌تواند برای شما کمی متفاوت باشد.)

تغییر ابعاد عکس در فتوشاپ

در این پنجره می‌توانید اندازه‌ی دل‌خواه‌تان را برای ابعاد عکس وارد کنید. واحد این اندازه‌ها به صورت پیش‌فرض معمولا پیکسل است. رزولوشن عکس هم از این پنجره قابل تغییر است. البته توصیه‌ی من این است که اگر روی این موارد تسلط ندارید و فقط می‌خواهید سایز عکس را کم کنید، به رزولوشن دست نزنید.

با وارد کردن اندازه‌ی مورد نظر در کادر مربوط به عرض عکس (Width)، خواهید دید که طول عکس هم عوض می‌شود. این یعنی نسبت ابعاد با تغییر اندازه تفاوتی نمی‌کند.

 

۲- تغییر ابعاد عکس هم‌راه با تغییر نسبت آن‌ها

برای این کار چند راه دارید.

اول: می‌توانید روی علامت شبیه به زنجیر که در سمت چپ دو گزینه‌ی طول و عرض قرار دارد (عکس بالا) کلیک کنید. این کار باعث می‌شود که فتوشاپ موقع عوض شدن طول یا عرض، اندازه‌ی دیگری را به‌صورت خودکار تغییر ندهد. این کار، باعث درآمدن عکس از حالت طبیعی می‌شود و آن‌قدرها قابل توصیه نیست.

 

دوم: می‌توانید این پنجره را ببندید و دوباره از نوار بالای نرم‌افزار روی گزینه‌ی Image کلیک کنید و این بار Canvas Size را بزنید. با این کار، پنجره‌ی دیگری به شکل زیر باز خواهد شد. (بسته به نسخه‌ی نرم‌افزار می‌تواند متفاوت باشد.)

تغییر ابعاد بوم در فتوشاپ

در این پنجره می‌توانید یکی از ابعاد عکس یا هر دو را زیاد کنید. اما نکته این‌جاست که با این کار، یک فضای خالی از دو طرف به آن بعد از عکس اضافه می‌شود. یعنی درواقع خود تصویر تغییر ابعاد نمی‌دهد بل‌که در کادر بزرگ‌تری با ابعاد متفاوت قرار می‌گیرد. همان‌طور که در قسمت پایین تصویر می‌بینید، رنگ فضای اضافه‌شده به عکس قبل از ایجاد آن قابل انتخاب است. (کوچک کردن ابعاد عکس با این روش توصیه نمی‌شود.)

 

سوم: اما راه سومی هم برای کوچک کردن ابعاد عکس با حذف بخشی از آن وجود دارد که کراپ نامیده می‌شود و احتمالا آن را میان گزینه‌های گالری گوشی هوش‌مندتان هم دیده‌اید. برای کراپ کردن یا برش زدن بخشی از عکس، دو راه اصلی دارید. می‌توانید با استفاده از یکی از ابزارهای انتخاب یا سلکشن فتوشاپ (مثل Rectangular Marquee Tool) بخش مورد نظرتان را انتخاب کنید و سپس از نوار بالای نرم‌افزار گزینه‌ی Image و سپس Crop را بزنید. راه دیگر، استفاده از ابزار کراپ است.

با انتخاب ابزار کراپ از نوار ابزارها، با تصویری مشابه تصویر زیر روبه‌رو خواهید شد. با استفاده از ماوس می‌توانید هر یک از گوشه‌های تصویر را حرکت دهید و بخش مورد نظرتان را انتخاب کنید. در نهایت با دو بار کلیک روی بخش انتخاب‌شده، عکس شما برش خواهد خورد و ابعاد جدیدی خواهد یافت.

استفاده از ابزار کراپ عکس در فتوشاپ

اگر می‌خواهید عکس‌تان را دقیقا به اندازه‌ی خاصی برش بزنید، بعد از انتخاب ابزار کراپ به بالای صفحه مراجعه کنید و گزینه‌ی Ratio یعنی نسبت را پیدا کنید. همان‌طور که در تصویر هم می‌بینید، دو کادر خالی روبه‌روی این گزینه وجود دارند. شما می‌توانید اندازه‌ی مورد نظرتان را وارد کنید و عکس‌تان را به اندازه‌ی دل‌خواه برش بزنید. علاوه بر این، با کلیک روی گزینه‌ی Ratio می‌توانید به تنظیمات دیگری هم دست‌رسی پیدا کنید. مثلا می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی Original Ratio از فتوشاپ بخواهید که نسبت ابعاد عکس به هم را حفظ کند.

 

۳- نکته‌ی تکمیلی: خروجی گرفتن از فتوشاپ

توصیه‌ی من برای خروجی گرفتن از عکس نهایی، استفاده از گزینه‌ی Save for Web است. برای این کار، از منوی اصلی فتوشاپ File را انتخاب کنید. در نسخه‌های قدیمی‌تر نرم‌افزار، گزینه‌ی Save for Web را خواهید دید. اما در نسخه‌های جدیدتر باید ابتدا Export را انتخاب کنید تا این گزینه را ببینید.

اگر با تنظیمات موجود در صفحه‌ی ذخیره‌ی عکس آشنایی ندارید، گزینه‌های پیش‌فرض را تغییر ندهید و فقط میزان کیفیت عکس یا Quality را دست‌کاری کنید. برای این‌که عکس‌تان کیفیت قابل توجهی را از دست ندهد، پیشنهاد من وارد کردن عدد ۷۰ یا بالاتر از آن است.

این روش ذخیره کردن فایل نهایی، برای انتشار عکس‌ها در وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی به‌تر است و سایز عکس را هم کوچک‌تر نگه می‌دارد. (حتی ممکن است بتوانید بدون تغییر ابعاد عکس -و فقط با استفاده از این گزینه- عکس‌تان را برای انتشار بهینه کنید.)

 

اگر سوالی درمورد این ابزارهای فتوشاپ داشتید، در بخش نظرات بپرسید و پاسخ را پیدا کنید.

 

*

تغییر ابعاد و حجم عکس‌ها با ابزارهای آنلاین: ۳ ابزار رایگان

۱- squoosh

سایت را باز کنید. عکس مورد نظرتان را از کامپیوترتان انتخاب کنید و تنظیمات مورد نظرتان را در صفحه‌ی جدید بازشده وارد کنید. در نهایت روی علامت آبی‌رنگ دانلود -که گوشه‌ی سمت راست و پایین صفحه قرار دارد- کلیک کنید و فایل جدید و کوچک‌شده را ذخیره کنید.

اگر می‌خواهید ابعاد عکس ثابت بماند و فقط حجم آن کم شود، فقط از بخش Compress استفاده کنید. اما اگر ابعاد عکس‌تان هم بزرگ است و می‌خواهید آن را کوچک‌تر کنید، تیک گزینه‌ی Resize را بزنید و اندازه‌های مورد نظرتان را وارد کنید. توصیه‌ی من این است که حتی‌الامکان از گزینه‌ی Reduce Palette استفاده نکنید.

نکته‌ی مثبت این سایت، قابلیت دیدن پیش‌نمایش عکس کوچک‌شده قبل از دانلود آن است. (با جابه‌جا کردن خط آبی وسط)

تغییر اندازه‌ی عکس

 

۲- ILoveImg

این سایت فقط برای کوچک کردن ابعاد عکس طراحی شده و حجم عکس را هم متناسب با کوچک شدن ابعاد آن کاهش می‌دهد. در واقع کاهش دادن حجم عکس بدون تغییر ابعاد آن در این سایت امکان‌پذیر نیست. عکس یا عکس‌های مورد نظرتان را انتخاب کنید. ابعاد جدید مورد نظرتان را در کادر مربوطه وارد کنید و در نهایت برای دریافت عکس‌های کوچک‌شده روی دکمه‌ی Resize Images کلیک کنید.

در صورتی که فقط یک عکس یا چند عکس با ابعاد یکسان را کوچک می‌کنید، از حالت By Pixel استفاده کنید تا کنترل بیش‌تری روی فرآیند کار داشته باشید. در غیر این صورت، توصیه‌ی من استفاده از حالت By Percentage و انتخاب درصد کاهش اندازه به صورت یک‌جا برای تمام عکس‌هاست.

نکته‌ی مثبت این سایت، ساده‌تر بودن تنظیمات آن است که بازدیدکننده را گیج نمی‌کنند. علاوه بر این، امکان کوچک کردن چند عکس به صورت هم‌زمان هم می‌تواند بسیار مفید باشد.

تغییر سایز عکس

 

۳- imageresize

این سایت علاوه بر امکان انتخاب ابعاد جدید و کاهش حجم با تغییر کیفیت، گزینه‌ی برش یا کراپ عکس و گزینه‌ی چرخاندن عکس را هم در اختیار شما قرار می‌دهد. برای این‌که در استفاده از این سایت به نتیجه‌ی مورد نظرتان برای هر عکس برسید، احتمالا مجبور خواهید شد که فرآیند کوچک کردن ابعاد و حجم عکس‌ها را چند بار امتحان کنید. سعی کنید از بالاترین کیفیت ممکن شروع کنید و فقط در صورت نیاز کیفیت عکس را کاهش دهید.

یک نکته‌ی قابل توجه دیگر درمورد این سایت، امکان کوچک کردن عکس‌ها بدون دانلود آن‌هاست. یعنی اگر می‌خواهید از عکسی که در اینترنت پیدا کرده‌اید استفاده کنید، می‌توانید حجم آن را قبل از دانلود کاهش دهید و فقط نسخه‌ی کوچک‌شده‌ی عکس را دانلود کنید. برای استفاده از این امکان، در همان اول سایت به جای کامپیوتر که گزینه‌ی پیش‌فرض است، روی گزینه‌ی URL کلیک کنید.

پس از انتخاب فایل عکس مورد نظر از کامپیوتر یا وارد کردن لینک آن، تنظیمات مورد نظرتان را در سایت اعمال کنید و در نهایت روی دکمه‌ی آبی‌رنگ Save & Download Image در انتهای صفحه کلیک کنید. در صفحه‌ی جدید بازشده، سایز فایل کوچک‌شده را خواهید دید. اگر این سایز برایتان قابل قبول است، گزینه‌ی Download Image را انتخاب کنید.

 

ابزارهای دیگر

سه سایتی که معرفی کردم، ساده‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهایی بودند که پیدا کردم. سایت‌های دیگری هم برای کوچک کردن ابعاد و حجم عکس‌ها وجود دارند. اما یا مشابه سایت‌های معرفی‌شده هستند یا ضعف‌هایی نسبت به آن‌ها دارند. (مثلا tinypng ابزار کاربردی و خوبی دارد اما دست‌رسی آی‌پی‌های ایران را به سایتش محدود کرده.)

امیدوارم که استفاده از ابزارهای معرفی‌شده و این راهنما بتوانند در راه انتشار عکس‌های بیش‌تر و به‌تر کمک‌تان کنند. بازهم توصیه می‌کنم که قبل از تغییر اندازه و حجم عکس‌ها، راهنمای اندازه‌ی مناسب عکس برای وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی را بخوانید.

 


اگر این پست و باقی محتوای وبلاگ را دوست دارید، حمایت از این وبلاگ مستقل را فراموش نکنید.


 


به دیگران هم برسانید
گروه رسانه‌ای حامد درخشانی
در حال به‌روزرسانی و ایجاد تغییراتی بزرگ در وب‌سایت هستیم. برای یادگیری عکاسی و ویدئوگرافی، بعدا به ما سر بزنید...
close-image