راهنمای کاملا کامل انتخاب و خرید لنز دوربین عکاسی

«چه لنزی بخرم؟» یا «کدام لنز را بخرم؟» یک سوال اساسی برای تمام عکاسان آماتور و حرفه‌ای‌ست. در این راهنمای انتخاب و خرید لنز دوربین عکاسی به تمام سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهم داد. (اگر هنوز دوربین‌تان را انتخاب نکرده‌اید، اول این پست را ببینید.)

 

راهنمای استفاده از این راهنما!

با توجه به طولانی بودن این پست، می‌توانید از لینک‌های زیر به عنوان میان‌بر به بخش مورد نظرتان استفاده کنید. در مقدمه، اهمیت لنز برای رسیدن به بالاترین کیفیت ممکن یک دوربین را توضیح داده‌ام. در بخش بعد، برندهای سازنده‌ی لنزها را معرفی کرده‌ام. در بخش دوم، اطلاعاتی که قبل از خرید لنز دوربین باید بدانید را کنار هم جمع کرده‌ام. در بخش سوم هم درباره‌ی انواع لنز صحبت کرده‌ام. در بخش چهارم، کاربردها و ویژگی‌های یک لنز خوب را لیست کرده‌ام. و در نهایت به‌ترین لنزهای موجود در بازار برای استفاده‌های مختلف را در بخش پنجم معرفی کرده‌ام و مشخصات لنزها را هم برای مقایسه‌ی بیش‌تر آورده‌ام.

پس با توجه به اطلاعات قبلی‌تان درمورد موضوع، بخش مورد نظرتان از راهنما را برای خواندن انتخاب کنید یا از همین اول شروع کنید.

فهرست مطالب:

مقدمه: چرا انتخاب لنز دوربین عکاسی مهم است؟ | چرا برای نتایج به‌تر باید از لنز کیت فراتر برویم؟

بخش اول: برندهای لنز عکاسی

بخش دوم: اطلاعات، اصطلاحات

بخش سوم: انواع لنز

بخش چهارم: کاربردها و ویژگی‌های یک لنز خوب

بخش پنجم: لیست به‌ترین لنزهای عکاسی برای موقعیت‌های مختلف | مشخصات لنزها

 

راهنمای انتخاب و خرید لنز دوربین – مقدمه: چرا انتخاب لنز دوربین عکاسی مهم است؟

استفاده از یک لنز خوب، مهم‌ترین عامل در رسیدن به حداکثر کیفیت خروجی یک دوربین است. یک لحظه فکرش را بکنید. حتی اگر چند ده میلیون تومان صرف خرید یکی از به‌ترین دوربین‌های موجود در بازار کرده باشید، امکان ندارد با وجود یک تکه پلاستیک بی‌کیفیت در مقابل سنسور به عکس‌های باکیفیتی برسید. اما اگر دوربین‌تان آن‌قدرها هم گران نباشد، با یک لنز باکیفیت می‌توانید به‌ترین نتایج ممکن را از آن بگیرید.

علاوه بر این، یکی از اضلاع مثلث نوردهی -یعنی میزان باز بودن دیافراگم- هم مستقیما به لنز مربوط است. این یعنی انتخاب لنز می‌تواند روی عمل‌کرد دوربین‌تان در نور کم، جذابیت خاص برخی عکس‌ها به دلیل عمق میدان پایین‌تر، توانایی پایین آوردن سرعت شاتر در موقعیت‌های خاص برای رسیدن به عکس مورد نظر (با بستن دیافراگم) و میزان شارپ بودن عکس‌ها در موقعیت‌های خاص تاثیر داشته باشد.

حتی اگر چند ده میلیون تومان صرف خرید یکی از به‌ترین دوربین‌های موجود در بازار کرده باشید، امکان ندارد با وجود یک تکه پلاستیک بی‌کیفیت در مقابل سنسور به عکس‌های باکیفیتی برسید.

 

چرا برای نتایج به‌تر باید از لنز کیت فراتر برویم؟

اگر راهنمای انتخاب و خرید دوربین عکاسی را دیده باشید، می‌دانید که منظور از لنز کیت چیست. اگر نه، منظور از لنز کیت همان لنزی‌ست که در یک پکیج هم‌راه با بدنه‌ی دوربین فروخته می‌شود. تعداد زیادی از دوربین‌های حرفه‌ای بدون لنز کیت هم فروخته می‌شوند. اما در هر صورت، لنز کیت معمولا یک لنز زوم ارزان است که کیفیت ساخت خیلی بالایی ندارد. (به استثنای چند مدل مثل Nikon 18-140 که نسبت به باقی لنزهای کیت کیفیت به‌تری دارد و البته گران‌تر هم هست.)

اگر نگران مسائل مالی هستید، می‌توانید عکاسی را با لنز کیت شروع کنید و به مرور زمان، لنزهای به‌تری بخرید. (خود من هم همین کار را کردم.) اما اگر می‌توانید، توصیه‌ی عمومی این است که از خیر لنزهای کیت بگذرید و لنز یا لنزهایی را انتخاب کنید که بیش‌تر به درد سبک عکاسی‌تان می‌خورند.

 

بازگشت به فهرست

 

راهنمای انتخاب و خرید لنز دوربین – بخش اول: برندهای لنز عکاسی

هر شرکتی که دوربین عکاسی دیجیتال تولید می‌کند، برای دوربین‌هایش لنز هم می‌سازد. اما علاوه بر این برندها، چند برند باکیفیت دیگر هم وجود دارند که دوربین خودشان را ندارند اما برای برندهای مطرح لنز تولید می‌کنند.

۱- نیکون (Nikon)

شرکت نیکون، اکثر لنزهایش را با نام نیکور (Nikkor) تولید می‌کند. نیکون بیش از هشتاد سال است که دوربین و لنز تولید می‌کند. نکته‌ی جالب این است که لنزهای قدیمی نیکون -حتی آن‌هایی که برای دوربین‌های آنالوگ تولید شده‌اند- قابل نصب روی دوربین‌های جدیدتر دیجیتال هم هستند. این نکته به شما اجازه می‌دهد که یک لنز قدیمی اما هم‌چنان باکیفیت را با قیمتی ارزان‌تر بخرید و به راحتی از آن استفاده کنید. تنها مشکل این است که سیستم فوکوس اتوماتیک لنزهای قدیمی‌تر، روی بعضی دوربین‌ها کار نمی‌کند. (دوربین‌هایی که موتور فوکوس داخلی ندارند و متکی به سیستم فوکوس لنز هستند.)

معرفی بهترین لنزهای نیکون
نیکون لنزهای بسیار متنوع و بسیار باکیفیتی دارد.

 

۲- کنون (Canon)

قدمت لنزهای کنون نسبت به نیکون کم‌تر است. اما لنزهای کنون هم تنوع و کیفیت بالایی دارند. اگر دوربین کنون خریده‌اید، می‌توانید با خیال راحت کلکسیون لنزتان را به مرور زمان تکمیل کنید. لنزهای کنون در ایران -نسبت به سایر برندها- بیش‌تر در دست‌رس‌اند.

(اسم برند کنون در بسیاری از منابع فارسی به اشتباه کانن ترجمه شده است.)

معرفی بهترین لنزهای کنون
پیدا کردن یک لنز خوب برای دوربین‌های کنون همیشه آسان است!

 

۳- سونی (Sony)

تنوع لنزهای سونی نسبت به دو رقیب قبلی بسیار کم‌تر است. (چون به تازگی در کار تولید دوربین‌های حرفه‌ای جدی شده.) اما کیفیت آن‌ها حرف ندارد. تنها نکته‌ی منفی درمورد لنزهای سونی، قیمت بالای آن‌هاست.

 

۴- تمران و سیگما (Tamron – Sigma)

این دو شرکت، معروف‌ترین برندهای لنزی هستند که دوربین نمی‌سازند. در واقع لنزهای تَمران و سیگما برای دوربین‌های دیگر ساخته می‌شوند. شاید همین تمرکز روی ساخت لنز باعث شده که برخی لنزهای ساخت این دو شرکت از کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار باشند. البته هر دو، لنزهای معمولی‌تر و ارزان‌تر هم دارند.

همان‌طور که در ادامه هم خواهید دید، تعداد زیادی از لنزهای باکیفیت سیگما و تمران برای چند برند دوربین ساخته می‌شوند. یعنی یک لنز با چند مانت مختلف ساخته می‌شود تا بتواند به راحتی به تمام دوربین‌ها متصل شود.

(اسم برند تمران در بسیاری از منابع فارسی به اشتباه تامرون ترجمه شده است.)

 

۵- زایس (Zeiss)

پیدا کردن یک لنز زایس اصل در ایران کار چندان آسانی نیست. اما اگر بتوانید آن را پیدا کنید، می‌توانید از کیفیت بالایش مطمئن باشید. زایس یکی از قدیمی‌ترین برندها در صنعت دوربین است که از سال ۱۸۹۰ لنز تولید می‌کند. لنزهای زایس به شارپ بودن فوق‌العاده‌شان معروف‌اند و البته قیمت بسیار بالایی هم دارند. (اگر نام زایس به گوش‌تان آشناست، احتمالا آن را روی لنز دوربین‌های گوشی موبایل دیده‌اید. زایس برای گوشی‌های مختلف هم لنزهای باکیفیتی تولید می‌کند.)

لنزهای زایس در ایران بسیار کم‌یاب‌اند. اما در هر صورت نمی‌شود از برندهای لنز صحبت کرد و نام زایس را نیاورد.

 

۶- باقی برندها

برندهای مختلفی برای دوربین‌ها خودشان و دوربین‌های شرکت‌های دیگر لنز می‌سازند. برندهایی مثل ویویتار (Vivitar)، پنتکس (Pentax)، فوجی‌فیلم (FujiFilm)، پاناسونیک (Panasonic)، توکینا (Tokina)، سامیانگ (Samyang) و دیگران.

موقع خرید این لنزها، حواس‌تان به سازگار بودن آن‌ها با دوربین‌تان باشد. به لنزهایی که زیادی ارزان‌اند، اعتماد نکنید. چون -همان‌طور که گفتم- داشتن یک لنز خوب مهم‌ترین عامل رسیدن به حداکثر کیفیت ممکن دوربین است.

 

بازگشت به فهرست

 

راهنمای انتخاب و خرید لنز دوربین – بخش دوم: اطلاعات، اصطلاحات

۱- فاصله‌ی کانونی لنز

ساده‌ترین تعریفی که می‌شود از فاصله‌ی کانونی (Focal Length) ارائه داد، این است: عددی که نشان می‌دهد گستره‌ی دید ما از طریق لنز و میزان بزرگ‌نمایی تصویر خروجی آن چه‌قدر است. (یعنی چند درجه از میدان دید روبه‌رو در تصویر دیده می‌شود و اندازه‌ی هریک از اجزای تصویر چند برابر واقعیت خواهد بود.) هرچه‌قدر که این عدد بزرگ‌تر باشد، زاویه‌ی گستره‌ی دید ما کوچک‌تر و میزان بزرگ‌نمایی تصویر (زوم) بیش‌تر خواهد بود. واحد اندازه‌گیری فاصله‌ی کانونی، میلی‌متر است. (برای دیدن تاثیر فاصله‌ی کانونی در عکس، به راهنمای عکاسی پرتره سر بزنید.)

یک تصور غلط درمورد فاصله‌ی کانونی این است که فاصله‌ی کانونی همان فاصله‌ی شیشه‌ی جلویی لنز تا سنسور دوربین است. اما در واقع، فاصله‌ی کانونی یعنی فاصله‌ی سنسور دوربین تا نقطه‌ی هم‌گرایی نور که یک جایی داخل لنز است. نقطه‌ی هم‌گرایی جایی‌ست که پرتوهای نور به هم می‌رسند تا یک تصویر روی سنسور دوربین بسازند. محل نقطه‌ی هم‌گرایی در هر لنز بسته به ساختمان داخلی آن (نحوه‌ی قرار گرفتن عناصر نوری) متفاوت است.

لنزها براساس فاصله‌ی کانونی‌شان به چند دسته تقسیم می‌شوند که پایین‌تر، توضیح‌شان داده‌ام.

یک نکته‌ی مهم درمورد فاصله‌ی کانونی لنز: فاصله‌ی کانونی هر لنز روی آن نوشته شده است. اصلا مدل لنز با فاصله‌ی کانونی آن بیان می‌شود. اما نکته این‌جاست که فاصله‌ی کانونی موثر یا واقعی لنز به اندازه‌ی سنسور دوربین بستگی دارد. یعنی فاصله‌ی کانونی واقعی یک لنز ثابت روی دو دوربین می‌تواند متفاوت باشد.

مثلا فاصله‌ی کانونی یک لنز ۵۰ میلی‌متری روی دوربین‌های فول‌فریم (با اندازه‌ی سنسور استاندارد) دقیقا همان ۵۰ میلی‌متر است. اما این میزان روی یک دوربین کراپ‌فریم (APS-C) حدودا ۸۰ میلی‌متر خواهد. چون اندازه‌ی سنسور دوربین‌های فول‌فریم تقریبا ۱٫۶ برابر سنسور دوربین‌های کراپ‌فریم است. (برای کراپ‌فریم‌های APS-H این ضریب ۱٫۵ برابر است.)

احتمالا از همین مثال فرمول محاسبه‌ی فاصله‌ی کانونی موثر را فهمیده‌اید. به خاطر درست بودن همین فرمول است که دوربین‌های کامپکت (با سنسورهای کوچک) می‌توانند بزرگ‌نمایی خارق‌العاده‌ای داشته باشند.

فاصله‌ی کانونی اسمی لنز روی دوربین‌های فول‌فریم با فاصله‌ی کانونی موثر برابر است. در دوربین‌های کراپ‌فریم، عدد فاصله‌ی کانونی اسمی باید در ۱٫۵ یا ۱٫۶ ضرب شود تا به فاصله‌ی کانونی موثر و واقعی برسیم.

 

۲- دیافراگم لنز

در راهنمای نوردهی در عکاسی توضیحات کاملی درمورد دیافراگم لنز داده‌ام. اما این‌جا هم خلاصه می‌گویم. دیافراگم برای لنز، مثل مردمک برای چشم است. هروقت که نور محیط کم باشد، مردمک چشم ما بیش‌تر باز می‌شود تا به نور محیط عادت کنیم. درمورد لنز هم می‌شود دیافراگم را بازتر کرد تا نور بیش‌تری به سنسور برسد.

میزان باز بودن دیافراگم با یک عدد بیان می‌شود که واحدش اف‌استاپ است. هرچه‌قدر که این عدد کوچک‌تر باشد، دیافراگم بازتر است و نور بیش‌تر به سنسور می‌رسد. برعکس، عدد اف بزرگ‌تر به معنی دیافراگم بسته‌تر و نوردهی کم‌تر است. مثلا در f1.8 نسبت به f4 دیافراگم بازتر و نوردهی بیش‌تر است.

اما داستان این‌جاست که باز و بسته کردن دیافراگم فقط میزان نوردهی را کم و زیاد نمی‌کند. هرچه‌قدر که دیافراگم بازتری داشته باشیم (عدد اف کم‌تر باشد) عمق میدان هم کم‌تر است. یعنی ناحیه‌ی کوچک‌تری از عکس داخل میدان فوکوس قرار می‌گیرد. (داخل میدان فوکوس = در فوکوس = بخشی از عکس که وضوح و شفافیت بیش‌تری دارد.)

هر لنزی یک حداقل و حداکثر برای میزان باز بودن دیافراگمش دارد. حداقل میزان باز بودن دیافراگم، در نام لنز و پس از فاصله‌ی کانونی می‌آید. البته ممکن است در لنزهای زوم یک بازه برای میزان باز بودن دیافراگم بیان شود. عدد اول، حداقل میزان باز بودن دیافراگم در کم‌ترین میزان بزرگ‌نمایی و عدد دوم، حداقل میزان باز بودن دیافراگم در بیش‌ترین بزرگ‌نمایی لنز را نشان می‌دهد.

لنزهایی که عدد اف کوچک‌تری داشته باشند، معمولا گران‌ترند. چون باعث می‌شوند آزادی عمل بیش‌تری در نور کم داشته باشید و بتوانید عکس‌های جذاب‌تری بگیرید. (مثلا پرتره‌هایی که با عمق میدان کم‌تر گرفته شوند، معمولا جذاب‌ترند و به نظر حرفه‌ای‌تر می‌آیند.)

از آن‌جایی که به میزان باز بودن دیافراگم، سرعت لنز هم می‌گویند. اگر شنیدید که فلان لنز سریع است، بدانید که منظور گوینده حداقل اف‌استاپ بسیار پایین (مثلا f1.8) است.

دیافراگم لنز
تیغه‌هایی که در تصویر می‌بینید، دیافراگم لنز را تشکیل می‌دهند و میزان رسیدن نور به سنسور را در کنار عمق میدان کنترل می‌کنند.

 

۳- سازگاری با دهانه‌ی اتصال دوربین (مانت دوربین)

نقطه‌ی اتصال لنز باید با دهانه‌ی اتصال دوربین مورد نظر سازگار باشد. یعنی اندازه‌ی قطر و نوع اتصالات بخش انتهایی لنز باید به اندازه‌ی قطر و نوع اتصالات روی بدنه‌ی دوربین (سوراخ بزرگ جلوی دوربین) بخورد.

هر شرکت تولیدکننده‌ی دوربین، چندین دهانه‌ی اتصال یا مانت (Mount) مخصوص خودش را دارد که هرکدام برای یک سری از دوربین‌ها طراحی شده‌اند. به همین دلیل است که اکثر اوقات، به‌ترین لنز برای دوربین‌تان توسط برند خودش تولید شده.

توجه داشته باشید که می‌توانید بعضی لنزهای ناسازگار را با تبدیل به دوربین‌تان وصل کنید. اما این کار در بسیاری از مواقع باعث از دست دادن فوکوس اتوماتیک و چند استاپ نور ورودی به دوربین می‌شود. (واحد نور در عکاسی استاپ است.)

 

۴- معنی حروف انتهایی نام و مدل لنز

همان‌طور که گفتم، نام لنز با بیان فاصله‌ی کانونی (یا بازه‌ی فاصله‌ی کانونی در لنزهای زوم) و میزان حداقل اف‌استاپ آن آغاز می‌شود. اما تقریبا تمام لنزها از حروف مختلفی در انتهای نام هر مدل استفاده می‌کنند که در واقع ورژن اختصاری یک عبارت خاص هستند.

در ادامه، لیستی از این حروف اختصاری و معنای هرکدام از آن‌ها آورده شده که در انتخاب لنز به دردتان خواهد خورد. (برای دیدن تصویر در اندازه‌ی بزرگ، روی آن کلیک کنید.)

معنی حروف انتهایی نام و مدل لنز
معنی حروف انتهایی نام و مدل لنز

 

۵- لنزهای زوم و لنزهای پرایم

لنزها از لحاظ امکان تغییر فاصله‌ی کانونی‌شان به دو دسته تقسیم می‌شوند. لنزهای زوم به شما امکان تغییر بزرگ‌نمایی می‌دهند (با چرخاندن رینگ زوم روی لنز) اما لنزهای پرایم یک فاصله‌ی کانونی ثابت دارند و میزان بزرگ‌نمایی‌شان هم ثابت است.

لنزهای پرایم معمولا عدد اف پایین‌تری دارند و در قیمت یک‌سان، کیفیت به‌تری نسبت به هم‌تایان زوم‌شان ارائه می‌دهند.

 

بازگشت به فهرست

 

۶- لرزش‌گیر

در دوربین‌های کامپکت و بدون‌آینه، لرزش‌گیر معمولا در بدنه‌ی دوربین تعبیه می‌شود. اما در دوربین‌های DSLR اگر می‌خواهید تاثیر لرزش دست‌تان در ویدئوگرافی و عکاسی با سرعت‌های پایین شاتر را کم‌تر کنید، باید یک لنز با لرزش‌گیر خوب بخرید.

سیستم لرزش‌گیر هرکدام از برندها با بقیه فرق دارد. همان‌طور که در معنی حروف انتهایی نام و مدل لنز هم دیدید، نام این سیستم‌ها هم با هم متفاوت است.

واحد میزان لرزش‌گیری لنز، استاپ است. مثلا وقتی لرزش‌گیر یک لنز ۳ استاپ را پوشش دهد، منظور این است که سرعت شاتر می‌تواند ۳ استاپ پایین‌تر از چیزی باشد که در حالت عادی لازم است. و در این محدوده، لرزش دست تاثیری روی عکس نمی‌گذارد. البته توجه داشته باشید که عدد اعلام‌شده از طرف تولیدکننده‌ی لنز معمولا کمی اغراق‌آمیز است و حداقل نصف تا یک استاپ بیش‌تر از واقعیتی‌ست که با آن مواجه خواهید شد.

قانون کلی این است که در حالت عادی سرعت شاتر باید حداقل برابر با یک تقسیم بر فاصله‌ی کانونی باشد تا تاثیر لرزش دست در عکس مشخص نشود و موشن‌بلور نداشته باشیم. یعنی مثلا در فاصله‌ی کانونی ۵۰ میلی‌متر، سرعت شاتر باید حداقل یک‌پنجاهم ثانیه باشد.

یک لنز با لرزش‌گیر خوب، دست شما را برای عکاسی در نور کم و ویدئوگرافی بازتر می‌کند.

 

۷- مقاومت در برابر شرایط بد آب‌وهوایی

بسیاری از لنزهای جدید جوری به بدنه‌ی دوربین وصل می‌شوند که در شرایط بد آب‌وهوایی آسیب جدی به سیستم وارد نشود. این لنزها اصطلاحا دارای Weather Seal هستند. یعنی مثلا اگر در باد و گردوخاک عکاسی کنید یا زیر باران، گردوخاک و آب نمی‌توانند وارد دوربین یا خود لنز شوند و به سنسور یا سیستم اپتیکال لنز آسیب بزنند.

البته با توجه به قیمت لنزها، به‌تر است در شرایط بسیار بد جوی به وجود این سیستم خیلی اعتماد نکنید. چون در این شرایط، بروز اتفاقات مختلفی محتمل است که همیشه می‌توانند به لوازم شما آسیب بزنند.

اما در هر صورت، داشتن یک لنز مقاوم در برابر شرایط بد آب‌وهوایی، می‌تواند خیال‌تان را راحت‌تر کند و به‌خصوص برای عکاسان طبیعت و خیابانی یک امتیاز محسوب می‌شود.

لنزهای مقاوم در برابر شرایط بد آب‌وهوایی
هر لنزی نمی‌تواند در مقابل شرایط بد آب‌وهوایی دوام بیاورد.

 

۸- حداقل فاصله‌ی فوکوس

فوکوس روی هر چیزی که نزدیک‌تر از حداقل فاصله‌ی فوکوس باشد، برای لنزها غیرممکن است. یعنی اگر حداقل فاصله‌ی فوکوس یک لنز ۶۰ سانتی‌متر باشد، نمی‌شود با آن روی چیزی که در فاصله‌ی ۳۰ سانتی‌متری دوربین قرار گرفته فوکوس کرد.

هرچه‌قدر که فاصله‌ی کانونی لنز بیش‌تر باشد، این فاصله هم معمولا بیش‌تر است. حداقل فاصله‌ی فوکوس به ندرت و در شرایط خیلی خاص مانع عکاسی موثر می‌شود -و اگر لنزتان را با توجه به شرایط، درست انتخاب کرده باشید- لازم نیست خیلی نگران آن باشید.

 

۹- سایز فیلتر

قطر بخش انتهایی (پشت) لنز، به مانت آن مربوط است. اما قطر بخش جلوی لنز هم می‌تواند در انتخاب اهمیت داشته باشد. فیلترهای مختلفی وجود دارند که به جلوی لنز متصل می‌شوند و هرکدام تاثیر خاص خودشان را روی عکس یا ویدئو می‌گذارند. (درمورد این فیلترها در راهنمای انتخاب و خرید لوازم عکاسی بیش‌تر صحبت خواهم کرد.)

چند نوع سیستم برای وصل کردن فیلتر به لنز وجود دارد. اصلی‌ترین و ارزان‌ترین سیستم، فیلترهایی دایره‌ای هستند که مستقیما و به‌صورت پیچی (چرخشی) به جلوی لنز وصل می‌شوند. اما در هر صورت و با استفاده از هر سیستمی، این قطر بخش جلویی لنز است که سایز فیلتر را مشخص می‌کند.

پیدا کردن فیلتر برای بعضی سایزها می‌تواند بسیار سخت باشد. ضمنا قیمت فیلترهای خاص و باکیفیت هم معمولا بالاست و ممکن است بخواهید از یک فیلتر برای چند لنز استفاده کنید. به همین خاطر، قطر بخش جلویی لنز یا سایز مناسب برای فیلترهایش هم می‌تواند در انتخاب لنز مهم باشد.

 

بازگشت به فهرست

 

راهنمای انتخاب و خرید لنز دوربین – بخش سوم: انواع لنز

لنزها براساس فاصله‌ی کانونی‌شان به پنج دسته تقسیم می‌شوند. در این بخش، با این پنج دسته و یک دسته‌ی اضافه‌ی دیگر -یعنی لنزهای ویژه- آشنا خواهید شد. (فاصله‌های کانونی در این بخش براساس استاندارد فول‌فریم بیان شده‌اند.)

انواع لنزهای دوربین عکاسی
انواع لنزهای دوربین عکاسی

 

۱- لنزهای اولترا واید

اگر فاصله‌ی کانونی لنزی کم‌تر از ۲۴ میلی‌متر باشد، در دسته‌ی لنزهای اولترا واید (Ultra Wide) قرار می‌گیرد. عکاسی با این لنزها به معنی جا دادن بخش بزرگی از صحنه‌ی روبه‌رو در کادر دوربین است. (حتی تا ۱۸۰ درجه!)

لنزهای فیش‌آی (چشم ماهی یا FishEye) نوع خاصی از لنزهای اولترا واید هستند (معمولا با فاصله‌ی کانونی ۸ تا ۱۴ میلی‌متر) که گوشه‌های تصویر را خمیده می‌کنند تا تمام چشم‌انداز را در کادر جا دهند.

البته مقدار کمی از این خمیدگی یا دیستورشن (Distortion) در تمام لنزهای اولترا واید وجود دارد. اما اگر لنزتان از نوع فیش‌آی نباشد، خمیدگی عکس‌هایش در فرمت خام و با ادیت قابل اصلاح است.

 

۲- لنزهای واید

این نوع لنزها فاصله‌ی کانونی بین ۲۴ تا ۳۵ میلی‌متر را شامل می‌شوند. فاصله‌ی کانونی اکثر لنزهای کیت از این بازه شروع می‌شود. میزان دیستورشن در لنزهای واید نسبت به نوع قبلی کم‌تر است. با این‌که نسبت به لنزهای اولترا واید گستره‌ی دید کم‌تری دارند، اما هم‌چنان قسمت بزرگی از چشم‌انداز را در کادر جا می‌دهند.

 

۳- لنزهای استاندارد

لنزهایی با فاصله‌ی کانونی ۳۵ تا ۷۰ میلی‌متر، در دسته‌ی لنزهای استاندارد قرار می‌گیرند. گفته می‌شود که گستره‌ی دید چشم انسان تقریبا با گستره‌ی دید لنزهای ۵۰ میلی‌متر (روی دوربین‌های فول‌فریم) برابر است. به همین خاطر هم لنزهای ۵۰ میلی‌متری لنز نرمال نامیده می‌شوند و میان عکاسان محبوبیت خاصی دارند. لنزهای پرایم در این دسته (از جمله پرایم‌های ۵۰ میلی‌متری) معمولا قیمت مناسب و کیفیت بسیار خوبی دارند.

 

۴- لنزهای تله‌ی کوتاه

لنزهایی با فاصله‌ی کانونی ۷۰ تا ۱۰۵ میلی‌متر، تِله‌ی کوتاه (Short Tele) نامیده می‌شوند. حداکثر فاصله‌ی کانونی لنزهای کیت معمولا در این بازه قرار می‌گیرد.

 

۵- لنزهای تله یا تله‌فتو (Tele Photo)

شامل لنزهایی با فاصله‌ی کانونی بین ۱۰۵ تا ۳۰۰ میلی‌متر می‌شوند. اندازه و وزن این نوع لنزها نسبت به دسته‌های قبل بیش‌تر است. گستره‌ی دید لنزهای تله کم‌تر و بزرگ‌نمایی‌شان بیش‌تر است. یعنی بخش کوچی از چشم‌انداز روبه‌رو در کادر قرار می‌گیرد اما جزئیات بیشتری از آن دیده می‌شود.

لنزهایی که فاصله‌ی کانونی‌شان بیش از ۳۰۰ میلی‌متر باشد، معمولا سوپرتله نامیده می‌شوند.

 

۶- لنزهای ویژه

الف- لنزهای ماکرو

این نوع لنزها معمولا فاصله‌ی کانونی بین ۴۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر دارند. و می‌توانند کلوزآپ‌هایی با جزئیات فوق‌العاده تولید کنند. عکس‌های خاصی که از حشرات یا گل‌ها و گیاهان می‌بینید، با این نوع لنزها تولید می‌شوند.

عکاسی ماکرو از یک نوع پشه
عکاسی ماکرو از یک نوع پشه

 

ب- لنزهای تیلت شیفت

لنزهایی بسیار گران که فوکوس اتوماتیک ندارند! این لنزها دو ویژگی عمده دارند. اول، میدان فوکوس در آن‌ها موازی با سنسور دوربین نیست. (ویژگی تیلت) دوم، زاویه‌ی دید آن‌ها با لنزهای عادی یکسان نیست، چون بخشی از لنز به هر چهار سمت (بالا، پایین، چپ، راست) حرکت می‌کند. (ویژگی شیفت)

یعنی به جای دیدن مستقیم صحنه‌ای که روبه‌روی لنز است و فوکوس کردن روی بخشی از آن که موازی دوربین قرار دارد، در این نوع لنزها می‌توانید کادرتان را به هر سمتی که می‌خواهید حرکت دهید و روی هر بخشی که می‌خواهید فوکوس کنید.

 

لنزهای ویژه‌ی دیگری هم وجود دارند که هم کاربرد بسیار محدودتری دارند و هم در بازار ایران به سختی پیدا می‌شوند. به همین خاطر، درموردشان توضیح نمی‌دهم.

 

بازگشت به فهرست

 

راهنمای انتخاب و خرید لنز دوربین – بخش چهارم: کاربردها و ویژگی‌های یک لنز خوب

حالا که اطلاعات‌تان درمورد لنزهای عکاسی بیش‌تر شده، بیایید ببینم به‌ترین لنزها برای هر نوع عکاسی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند.

۱- به‌ترین لنز برای استفاده‌ی عادی و روزمره و عکاسی در مسافرت

برای استفاده‌ی روزمره و عکاسی در مسافرت، باید به دنبال کم کردن حجم و وزن مجموع ابزارهای عکاسی‌تان باشید؛ طوری که همه‌شان در یک کیف نسبتا کوچک جا بگیرند. این یعنی به‌تر است از خیر چند لنز پرایم بگذرید و یک لنز زوم با بازه‌ای گسترده از فاصله‌های کانونی مورد نیازتان پیدا کنید. اگر بازهم در کیف‌تان جا داشتید، می‌توانید در کنار لنز زوم اصلی‌تان یک لنز دیگر که به سبک عکاسی‌تان می‌خورد هم بردارید. (البته در نظر داشته باشید که عوض کردن لنز هم وقت می‌گیرد و می‌تواند باعث از دست رفتن سوژه بشود، هم ریسک دارد و ممکن است باعث آسیب رسیدن به لنز یا دوربین شود.)

 

۲- به‌ترین لنز برای عکاسی پرتره

برای عکاسی پرتره، لنزهایی که می‌توانند دیافراگم بازتر و عمق میدان کم‌تری داشته باشند، گزینه‌های به‌تری هستند. بین لنزهای زوم، دنبال حداقل f2.8 باشید. اما هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ کیفیت و جذابیت، لنزهای پرایم معمولا برای عکاسی پرتره مناسب‌ترند. در نظر داشته باشید که لنزهای واید انتخاب خوبی برای پرتره نیستند چون چهره‌ی انسان‌ها در فواصل کانونی کم‌تر طبیعی به نظر نمی‌رسد.

خود من اکثر پرتره‌هایم را با یک لنز پرایم ۵۰ میلی‌متری می‌گیرم و از عمل‌کرد آن بسیار راضی‌ام. (برای این‌که با اصول عکاسی پرتره و روش من برای عکاسی در فضای باز آشنا شوید، راهنمای عکاسی پرتره را ببینید.)

 

۳- به‌ترین لنز برای عکاسی منظره و طبیعت (لند اسکیپ)

برای عکاسی از مناظر به یک لنز واید نیاز خواهید داشت. از آن‌جایی که در عکاسی طبیعت برای شارپ بودن تمام عکس معمولا دیافراگم بسته‌تری داریم، اف‌استاپ لنز در این مورد چندان مهم نیست. اما باید حواس‌تان به کیفیت کلی لنز باشد. برای عکاسی حرفه‌ای از مناظر، از لنزهای بی‌کیفیت و ارزان دوری کنید.

(علاوه بر لنز، برای عکاسی منظره حتما به یک ترایپاد خوب هم احتیاج خواهید داشت. منتظر راهنمای خرید لوازم عکاسی برای انتخاب به‌ترین سه‌پایه باشید.)

 

۴- به‌ترین لنز برای عکاسی ورزشی و حیات وحش

برای عکاسی از رویدادهای ورزشی (مثلا داخل ورزش‌گاه) یا عکاسی از حیات وحش -به دلیل فاصله‌ای که معمولا تا سوژه دارید- مجبورید از لنزهای تله و سوپرتله استفاده کنید.

 

۵- به‌ترین لنز برای عکاسی خیابانی

نظر و سلیقه‌ی عکاسان مستند و خیابانی در این مورد متفاوت است. بعضی‌ها معتقدند باید از لنزهای واید استفاده کنید و به سوژه نزدیک شوید. بعضی دیگر هم می‌گویند نزدیک شدن زیادی به سوژه، محیط را از حالت طبیعی خارج می‌کند و به عکس لطمه می‌زند. نظر گروه دوم، استفاده از لنزهای استاندارد است.

استفاده از لنزهای تله برای عکاسی خیابانی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. چون باعث ایجاد حس منفی در افراد می‌شود؛ انگار دارید از فاصله‌ی دور جاسوسی‌شان را می‌کنید. واکنش‌های منفی مردم نسبت به لنزهای بزرگ، قطعا بیش‌تر خواهد بود.

 

۶- به‌ترین لنز برای عکاسی رویداد

به دلیل محدودیت فضا برای حرکت و نوع چینش صندلی‌ها در سالن‌ها، برای عکاسی رویداد به یک لنز واید و یا حتی اولترا واید نیاز خواهید داشت. فقط مواظب باشید لنزی بخرید که دیستورشن زیادی نداشته باشد. چون سوژه‌ی عکاسی رویداد در نهایت، افراد حاضر در آن است.

اما برای گرفتن عکس‌های کلوزآپ از افراد حاضر، لنزهای استاندارد مناسب‌ترند. در نتیجه اگر یک لنز زوم داشته باشید که فاصله‌های کانونی واید تا استاندارد را پوشش دهد، کارتان راحت‌تر خواهد بود.

 

۷- به‌ترین لنز برای عکاسی از گل‌ها، حشرات و جزئیات دیگر

برای عکاسی از گل‌ها و حشرات و هر چیز دیگری که جزئیات جالبی دارد (مثلا عکاسی از جواهرات یا پارچه یا محصولات دیگر یا حتی عکاسی از معماری ساختمان‌ها) به‌تر است سراغ لنزهای ماکرو بروید.

 

۸- به‌ترین لنز برای ویدئوگرافی

اگر ویدئوهای زیادی با دوربین‌تان ضبط خواهید کرد، توصیه‌ی من استفاده از یک لنز واید با قابلیت لرزش‌گیر خیلی خوب است. (توجه داشته باشید که در اکثر دوربین‌های DSLR لرزش‌گیر روی لنز است و در اکثر دوربین‌های بدون‌آینه، روی دوربین) هرچه‌قدر که بزرگ‌نمایی لنزتان بیش‌تر باشد، لرزش دست‌تان بیش‌تر ویدئو را خراب خواهد کرد. ضمنا اگر بخواهید از خودتان هم فیلم بگیرید (مثلا ولاگ درست کنید) قطعا با لنزهای تله و حتی استاندارد به مشکل برخواهید خورد. البته بعضی ویدئوگرافرهای حرفه‌ای هم هستند که اکثرا از لنزهای استاندارد استفاده می‌کنند.

برای ویدئوگرافی علاوه بر لنز خوب، به فیلترهای باکیفیتی هم نیاز خواهید داشت که به زودی در راهنمای انتخاب و خرید لوازم عکاسی درمورد آن‌ها بیش‌تر توضیح خواهم داد.

 

نکات آخر درمورد به‌ترین لنزها

حالا که ویژگی‌های به‌ترین لنزها براساس کاربردشان را خواندید، می‌توانید انتخاب راحت‌تری داشته باشید. توصیه‌ی کلی من این است که در طول زمان چند لنز مختلف بخرید که در کنار هم بتوانند از حوالی ۲۰ میلی‌متر تا ۲۰۰ میلی‌متر (یا بیش‌تر) را پوشش دهند. و حداقل یک لنز پرایم برای قابلیت دیافراگم بازتر داشته باشید.

یک نکته‌ی مهم دیگر که باید در نظر بگیرید، این است که اگر دوربین‌تان را آپدیت کنید چه بلایی سر لنزهایتان خواهد آمد؟ آیا با دوربین بعدی هم قابل استفاده خواهند بود یا نه؟ پاسخ این است که اگر برند دوربین‌تان را تغییر دهید، استفاده از لنزهای قدیمی فقط با آداپتر (تبدیل) خاص آن برند قابل انجام است. (مثلا تبدیل برای اتصال لنزهای کنون به مانت سونی)

اما اگر دوربین کراپ‌فریم یک برند را به دوربین فول‌فریم همان برند تبدیل کنید چه؟ لنزهایی که مخصوص دوربین‌های کراپ‌فریم هستند، به دوربین‌های فول‌فریم هم وصل می‌شوند اما خروجی‌شان یک تصویر کراپ‌شده است. در نتیجه کاربرد چندانی روی فول‌فریم‌ها ندارند.

اما لنزهای فول‌فریم هم روی کراپ‌فریم‌ها نصب می‌شوند و هم روی فول‌فریم‌ها و معمولا مشکلی با هیچ‌کدام ندارند. در نتیجه اگر قرار است در کوتاه‌مدت دوربین‌تان را ارتقا دهید، توصیه‌ی من این است که لنزهای مناسب دوربین‌های فول‌فریم را بخرید. تنها نکته‌ی منفی این لنزها، قیمت بالاترشان نسبت به لنزهای مخصوص کراپ‌فریم است. (البته اندازه و وزن‌شان هم معمولا بیش‌تر است.)

راهنمای انتخاب و خرید لنز دوربین عکاسی
راهنمای انتخاب و خرید لنز دوربین عکاسی

 

بازگشت به فهرست

 

راهنمای انتخاب و خرید لنز دوربین – بخش پنجم: لیست به‌ترین لنزهای عکاسی برای موقعیت‌های مختلف

با توجه به این‌که اکثر برندهای مطرح به تازگی ساخت دوربین‌های بدون آینه را شروع کرده‌اند و هنوز لنزهای اختصاصی زیادی برای دوربین‌های بدون آینه وجود ندارد (به‌خصوص در بازار ایران) در اکثر دسته‌بندی‌ها لنزی برای این نوع دوربین‌ها معرفی نکرده‌ام. (سعی کرده‌ام لنزهایی معرفی کنم که در حال حاضر در داخل ایران در دسترس و قابل خرید باشند.)

کلا با توجه به پرطرف‌دار بودن برندهای نیکون و کنون، تمرکزم در این بخش روی لنزهای مناسب برای دوربین‌های فول‌فریم و کراپ‌فریم این شرکت‌هاست و در اکثر دسته‌بندی‌ها، به جز این موارد لنز دیگری معرفی نشده است.

اگر درمورد مدل خاص دوربین خودتان و لنزهای سازگار با آن -یا یک لنز خاص که در جای دیگری دیده‌اید- سوالی دارید، حتما در بخش کامنت‌ها بپرسید تا پاسخ را پیدا کنید.

 

۱- به‌ترین لنزها برای استفاده‌ی روزمره و عکاسی در مسافرت

برای نیکون کراپ‌فریم:

Tamron 18-400mm F3.5-6.3 Di II VC HLD ← مشخصات لنز

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro ← مشخصات لنز

 

برای نیکون فول‌فریم:

Nikon AF-S 24-70mm F2.8E ED VR ← مشخصات لنز

Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art ← مشخصات لنز

 

برای کنون کراپ‌فریم:

Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 Di II VC ← مشخصات لنز

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro ← مشخصات لنز

 

برای کنون فول‌فریم:

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM ← مشخصات لنز

Sigma 24-70mm f/2.8 DG OS HSM Art ← مشخصات لنز

 

۲- به‌ترین لنزها برای عکاسی پرتره

برای نیکون کراپ‌فریم:

Nikon AF-S DX 35mm F1.8G ← مشخصات لنز

Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G ← مشخصات لنز

 

برای نیکون فول‌فریم:

Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.4G ← مشخصات لنز

Nikon AF-S Nikkor 85mm f/1.4G ← مشخصات لنز

Nikon AF-S 70-200mm F2.8E FL ED VR ← مشخصات لنز

 

برای کنون کراپ‌فریم:

Canon EF 50mm f/1.8 STM ← مشخصات لنز

 

برای کنون فول‌فریم:

Canon EF 50mm f/1.4 USM ← مشخصات لنز

Canon EF 85mm f/1.4L IS USM ← مشخصات لنز

Canon EF 85mm f/1.8 USM ← مشخصات لنز

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM ← مشخصات لنز

Sigma 24-70mm f/2.8 DG OS HSM Art ← مشخصات لنز

 

برای سونی بدون‌آینه:

Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art ← مشخصات لنز

Sigma 85mm f/1.4 DG HSM Art ← مشخصات لنز

 

۳- به‌ترین لنزها برای عکاسی منظره و طبیعت

برای نیکون کراپ‌فریم:

Nikon AF-P DX 10-20mm F4.5-5.6G VR ← مشخصات لنز

Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM ← مشخصات لنز

Sigma 8-16mm F4.5-5.6 DC HSM ← مشخصات لنز

 

برای نیکون فول‌فریم:

Nikon AF-S 14-24mm f/2.8G ED ← مشخصات لنز

 

برای کنون کراپ‌فریم:

Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM ← مشخصات لنز

 

برای کنون فول‌فریم:

Sigma 20mm f/1.4 DG HSM Art ← مشخصات لنز

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM ← مشخصات لنز

 

۴- به‌ترین لنزها برای عکاسی ورزشی و حیات وحش

برای نیکون کراپ‌فریم:

Nikon AF-P DX Nikkor 70-300mm F4.5-6.3G VR ← مشخصات لنز

Tamron 18-400mm F3.5-6.3 Di II VC HLD ← مشخصات لنز

 

برای نیکون فول‌فریم:

Nikon AF-S 70-200mm F2.8E FL ED VR ← مشخصات لنز

Nikon AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR ← مشخصات لنز

Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sports ← مشخصات لنز

 

برای کنون کراپ‌فریم:

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM ← مشخصات لنز

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro ← مشخصات لنز

 

برای کنون فول‌فریم:

Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM ← مشخصات لنز

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM ← مشخصات لنز

Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sports ← مشخصات لنز

 

۵- به‌ترین لنزها برای عکاسی مستند و خیابانی

برای نیکون کراپ‌فریم:

Nikon AF-S DX 35mm F1.8G ← مشخصات لنز

Nikon AF-S DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR ← مشخصات لنز

 

برای نیکون فول‌فریم:

Nikon AF-S 24-70mm F2.8E ED VR ← مشخصات لنز

Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art ← مشخصات لنز

 

برای کنون کراپ‌فریم:

Canon EF-S 24mm f/2.8 STM ← مشخصات لنز

 

برای کنون فول‌فریم:

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM ← مشخصات لنز

Sigma 24-70mm f/2.8 DG OS HSM Art ← مشخصات لنز

 

۶- به‌ترین لنزها برای عکاسی رویداد

برای نیکون کراپ‌فریم:

Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM ← مشخصات لنز

Nikon AF-S DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR ← مشخصات لنز

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro ← مشخصات لنز

 

برای نیکون فول‌فریم:

Nikon AF-S 14-24mm f/2.8G ED ← مشخصات لنز

Nikon AF-S 24-70mm F2.8E ED VR ← مشخصات لنز

Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art ← مشخصات لنز

 

برای کنون کراپ‌فریم:

Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM ← مشخصات لنز

Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 Di II VC ← مشخصات لنز

 

برای کنون فول‌فریم:

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM ← مشخصات لنز

Canon EF 16-35mm f/4L IS USM ← مشخصات لنز

Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM ← مشخصات لنز

 

۷- به‌ترین لنزهای ماکرو برای عکاسی از گل‌ها، حشرات و جزئیات دیگر

برای نیکون کراپ‌فریم:

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro ← مشخصات لنز

 

برای نیکون فول‌فریم:

Nikon AF-S Micro-Nikkor 105mm F2.8G IF-ED VR ← مشخصات لنز

Tamron SP 90mm F2.8 Di VC USD Macro ← مشخصات لنز

 

برای کنون کراپ‌فریم:

Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM ← مشخصات لنز

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro ← مشخصات لنز

 

برای کنون فول‌فریم:

Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD Macro ← مشخصات لنز

 

۸- به‌ترین لنزها برای ویدئوگرافی

برای نیکون کراپ‌فریم:

Nikon AF-P DX 10-20mm F4.5-5.6G VR ← مشخصات لنز

Nikon AF-S DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR ← مشخصات لنز

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro ← مشخصات لنز

 

برای نیکون فول‌فریم:

Nikon AF-S 14-24mm f/2.8G ED ← مشخصات لنز

Nikon AF-S 24-70mm F2.8E ED VR ← مشخصات لنز

Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art ← مشخصات لنز

 

برای کنون کراپ‌فریم:

Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM ← مشخصات لنز

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro ← مشخصات لنز

 

برای کنون فول‌فریم:

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM ← مشخصات لنز

Sigma 24-70mm f/2.8 DG OS HSM Art ← مشخصات لنز

Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM ← مشخصات لنز

 

۹- به‌ترین لنزهای پرایم

برای نیکون کراپ‌فریم:

Nikon AF-S DX 35mm F1.8G ← مشخصات لنز

Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G ← مشخصات لنز

 

برای نیکون فول‌فریم:

Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.4G ← مشخصات لنز

Nikon AF-S Nikkor 85mm f/1.4G ← مشخصات لنز

Tamron SP 35mm F1.8 Di VC USD ← مشخصات لنز

 

برای کنون کراپ‌فریم:

Canon EF-S 24mm f/2.8 STM ← مشخصات لنز

Canon EF 50mm f/1.8 STM ← مشخصات لنز

 

برای کنون فول‌فریم:

Canon EF 50mm f/1.4 USM ← مشخصات لنز

Canon EF 85mm f/1.4L IS USM ← مشخصات لنز

Canon EF 85mm f/1.8 USM ← مشخصات لنز

Sigma 20mm f/1.4 DG HSM Art ← مشخصات لنز

 

برای سونی بدون‌آینه:

Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art ← مشخصات لنز

Sigma 85mm f/1.4 DG HSM Art ← مشخصات لنز

 

۱۰- به‌ترین لنزهای زوم

برای نیکون کراپ‌فریم:

Nikon AF-P DX Nikkor 70-300mm F4.5-6.3G VR ← مشخصات لنز

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro ← مشخصات لنز

 

برای نیکون فول‌فریم:

Nikon AF-S 70-200mm F2.8E FL ED VR ← مشخصات لنز

Nikon AF-S 70-200mm F4G ED VR ← مشخصات لنز

Nikon AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR ← مشخصات لنز

Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sports ← مشخصات لنز

 

برای کنون کراپ‌فریم:

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM ← مشخصات لنز

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro ← مشخصات لنز

 

برای کنون فول‌فریم:

Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM ← مشخصات لنز

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM ← مشخصات لنز

Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sports ← مشخصات لنز

 

برای پاناسونیک بدون‌آینه

Panasonic Lumix G Vario 35-100mm F4.0-5.6 ASPH Mega OIS ← مشخصات لنز

 

۱۱- به‌ترین لنزهای ارزان با عمل‌کرد قابل قبول

برای نیکون کراپ‌فریم:

Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G ← مشخصات لنز

Nikon AF-P DX Nikkor 70-300mm F4.5-6.3G VR ← مشخصات لنز

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro ← مشخصات لنز

 

برای نیکون فول‌فریم:

Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.4G ← مشخصات لنز

Nikon AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR ← مشخصات لنز

 

برای کنون کراپ‌فریم:

Canon EF 50mm f/1.8 STM ← مشخصات لنز

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM ← مشخصات لنز

Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 Di II VC ← مشخصات لنز

 

برای کنون فول‌فریم:

Canon EF 50mm f/1.4 USM ← مشخصات لنز

Canon EF 85mm f/1.8 USM ← مشخصات لنز

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM ← مشخصات لنز

 

بازگشت به فهرست

 




راهنمای انتخاب و خرید لنز دوربین – مشخصات لنزها

چند نکته درمورد مشخصات:

اول: توجه داشته باشید که در بخش اندازه، فقط طول و قطر بدنه‌ی اصلی لنز آمده است.

دوم: فاصله‌ی کانونی ذکرشده، فاصله‌ی کانونی اسمی‌ست و برای دوربین‌های کراپ‌فریم در ۱٫۵ یا ۱٫۶ ضرب می‌شود.

سوم: همان‌طور که پیش‌تر هم گفتم، لنزهای مخصوص کراپ‌فریم روی دوربین‌های فول‌فریم استفاده‌ی چندانی ندارند. (چون تمام سنسور را پوشش نمی‌دهند و تصویر را کراپ می‌کنند) اما لنزهای فول‌فریم می‌توانند روی دوربین‌های کراپ‌فریم هم استفاده شوند.

چهارم: لنزهای معرفی‌شده برای هر برند، با مانت دوربین‌های آن برند کاملا سازگارند و نیازی به تبدیل خاصی برای نصب ندارند. اما اگر بخواهید از آن‌ها روی دوربین‌های برند دیگری استفاده کنید، باید به دنبال خرید تبدیل یا آداپتر خاص آن دوربین باشید.

پنجم: لنزهایی که سایز فیلتر برایشان ذکر نشده، قابلیت نصب فیلتر به‌صورت پیچی را ندارند.

 

برای کراپ‌فریم‌های نیکون:

Nikon AF-S DX 35mm F1.8G

نوع لنز: استاندارد پرایم | مانت: DX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۳۵ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f1.8 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: ندارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۳۰ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۵۲ میلی‌متر | اندازه: ۵۲٫۵ در ۷۰٫۵ میلی‌متر | وزن: ۲۰۰ گرم

 

Nikon AF-P DX 10-20mm F4.5-5.6G VR

نوع لنز: واید زوم | مانت: DX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۱۰ تا ۲۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f4.5 تا f5.6 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 تا f29 | لرزش‌گیر: دارد، ۳٫۵ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۲۲ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۷۲ میلی‌متر | اندازه: ۷۳ در ۷۷ میلی‌متر | وزن: ۲۳۰ گرم

 

Nikon AF-S DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR

نوع لنز: استاندارد زوم | مانت: DX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۱۶ تا ۸۵ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f3.5 تا f5.6 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 تا f36 | لرزش‌گیر: دارد، ۳٫۵ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۲۲ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۶۷ میلی‌متر | اندازه: ۸۵ در ۷۲ میلی‌متر | وزن: ۴۸۵ گرم

 

Nikon AF-P DX Nikkor 70-300mm F4.5-6.3G VR

نوع لنز: تله زوم | مانت: DX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۷۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f4.5 تا f6.6 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f32 | لرزش‌گیر: دارد، ۴ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۱۱۰ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۵۸ میلی‌متر | اندازه: ۱۲۵ در ۷۲ میلی‌متر | وزن: ۴۱۵ گرم

 

Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G

نوع لنز: استاندارد پرایم | مانت: FX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۵۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f1.8 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f16 | لرزش‌گیر: ندارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۴۵ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۵۸ میلی‌متر | اندازه: ۵۳ در ۷۱ میلی‌متر | وزن: ۲۳۰ گرم

 

Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM

نوع لنز: واید زوم | مانت: DX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۱۰ تا ۲۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f3.5 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: ندارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۲۴ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۸۲ میلی‌متر | اندازه: ۸۸٫۲ در ۸۷٫۳ میلی‌متر | وزن: ۵۲۰ گرم

 

Sigma 8-16mm F4.5-5.6 DC HSM

نوع لنز: واید زوم | مانت: DX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۸ تا ۱۶ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f4.5 تا f5.6 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 تا f29 | لرزش‌گیر: ندارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۲۴ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ندارد | اندازه: ۷۵ در ۱۰۵٫۷ میلی‌متر | وزن: ۵۵۵ گرم

 

Tamron 18-400mm F3.5-6.3 Di II VC HLD

نوع لنز: استاندارد زوم | مانت: DX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۱۸ تا ۴۰۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f3.5 تا f6.3 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 تا f40 | لرزش‌گیر: دارد، ۲٫۵ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۴۵ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۷۲ میلی‌متر | اندازه: ۱۲۳٫۹ در ۷۹ میلی‌متر | وزن: ۷۱۰ گرم

 

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro

نوع لنز: استاندارد زوم | مانت: DX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۱۶ تا ۳۰۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f3.5 تا f6.3 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 تا f40 | لرزش‌گیر: دارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۳۹ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۶۷ میلی‌متر | اندازه: ۹۹٫۵ در ۷۵ میلی‌متر | وزن: ۵۴۰ گرم

 

بازگشت به فهرست

 

برای فول‌فریم‌های نیکون:

Nikon AF-S 14-24mm f/2.8G ED

نوع لنز: واید زوم | مانت: FX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۱۴ تا ۲۴ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f2.8 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: ندارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۲۸ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ندارد | اندازه: ۱۳۱٫۵ در ۹۸ میلی‌متر | وزن: ۱۰۰۰ گرم

 

Nikon AF-S 24-70mm F2.8E ED VR

نوع لنز: استاندارد زوم | مانت: FX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۲۴ تا ۷۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f2.8 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: دارد، ۴ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۳۸ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۸۲ میلی‌متر | اندازه: ۱۵۴٫۵ در ۸۸ میلی‌متر | وزن: ۱۰۷۰ گرم

 

Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.4G

نوع لنز: استاندارد پرایم | مانت: FX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۵۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f1.4 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f16 | لرزش‌گیر: ندارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۴۵ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۵۸ میلی‌متر | اندازه: ۵۴ در ۷۳٫۵ میلی‌متر | وزن: ۲۸۰ گرم

 

Nikon AF-S Nikkor 85mm f/1.4G

نوع لنز: تله پرایم | مانت: FX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۸۵ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f1.4 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f16 | لرزش‌گیر: ندارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۸۵ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۷۷ میلی‌متر | اندازه: ۸۴ در ۸۶٫۲ میلی‌متر | وزن: ۶۶۰ گرم

 

Nikon AF-S 70-200mm F2.8E FL ED VR

نوع لنز: تله زوم | مانت: FX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۷۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f2.8 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: دارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۱۱۰ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۷۷ میلی‌متر | اندازه: ۲۰۲٫۵ در ۸۸٫۵ میلی‌متر | وزن: ۱۴۳۰ گرم

 

Nikon AF-S 70-200mm F4G ED VR

نوع لنز: تله زوم | مانت: FX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۷۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f4 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f32 | لرزش‌گیر: دارد، ۵ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۱۰۰ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۶۷ میلی‌متر | اندازه: ۱۷۸ در ۷۰ میلی‌متر | وزن: ۸۳۰ گرم

 

Nikon AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR

نوع لنز: تله زوم | مانت: FX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۷۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f4.5 تا f5.6 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f32 تا f40 | لرزش‌گیر: دارد، ۴٫۵ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۱۲۰ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۶۷ میلی‌متر | اندازه: ۱۴۶ در ۸۰٫۵ میلی‌متر | وزن: ۶۸۰ گرم

 

Nikon AF-S Micro-Nikkor 105mm F2.8G IF-ED VR

نوع لنز: تله پرایم ماکرو | مانت: FX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۱۰۵ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f2.8 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f32 | لرزش‌گیر: دارد، ۳ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۳۱ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۶۲ میلی‌متر | اندازه: ۱۱۶ در ۸۳ میلی‌متر | وزن: ۷۹۰ گرم

 

Sigma 24-70mm F2.8 DG OS HSM Art

نوع لنز: استاندارد زوم | مانت: FX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۲۴ تا ۷۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f2.8 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: دارد، ۴ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۳۷ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۸۲ میلی‌متر | اندازه: ۱۰۷٫۶ در ۸۸ میلی‌متر | وزن: ۱۰۲۰ گرم

 

Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sports

نوع لنز: تله زوم | مانت: FX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۱۵۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f5 تا f6.3 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: دارد، ۴ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۲۶۰ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۱۰۵ میلی‌متر | اندازه: ۲۹۰٫۲ در ۱۲۱ میلی‌متر | وزن: ۲۸۶۰ گرم

 

Tamron SP 35mm F1.8 Di VC USD

نوع لنز: واید پرایم | مانت: FX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۳۵ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f1.8 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f16 | لرزش‌گیر: دارد، ۳ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۲۰ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۶۷ میلی‌متر | اندازه: ۸۰٫۸ در ۸۰٫۴ میلی‌متر | وزن: ۴۸۰ گرم

 

Tamron SP 90mm F2.8 Di VC USD Macro

نوع لنز: تله پرایم ماکرو | مانت: FX نیکون | فاصله‌ی کانونی: ۹۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f2.8 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f32 | لرزش‌گیر: دارد، ۴ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۳۰ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۵۸ میلی‌متر | اندازه: ۱۲۲٫۹ در ۷۶٫۴ میلی‌متر | وزن: ۵۵۰ گرم

 

بازگشت به فهرست

 

برای کراپ‌فریم‌های کنون:

Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM

نوع لنز: واید زوم | مانت: EF-S کنون | فاصله‌ی کانونی: ۱۰ تا ۱۸ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f4.5 تا f5.6 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 تا f29 | لرزش‌گیر: دارد، ۴ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۲۲ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۶۷ میلی‌متر | اندازه: ۷۲ در ۷۴٫۶ میلی‌متر | وزن: ۲۴۰ گرم

 

Canon EF-S 24mm f/2.8 STM

نوع لنز: واید پرایم | مانت: EF-S کنون | فاصله‌ی کانونی: ۲۴ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f2.8 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: ندارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۱۶ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۵۲ میلی‌متر | اندازه: ۲۲٫۸ در ۶۸٫۲ میلی‌متر | وزن: ۱۲۵ گرم

 

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

نوع لنز: تله زوم | مانت: EF-S کنون | فاصله‌ی کانونی: ۵۵ تا ۲۵۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f4 تا f5.6 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 تا f32 | لرزش‌گیر: دارد، ۳٫۵ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۸۵ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۵۸ میلی‌متر | اندازه: ۱۱۱٫۲ در ۷۰ میلی‌متر | وزن: ۳۷۵ گرم

 

Canon EF 50mm f/1.8 STM

نوع لنز: استاندارد پرایم | مانت: EF کنون | فاصله‌ی کانونی: ۵۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f1.8 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: ندارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۳۵ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۴۹ میلی‌متر | اندازه: ۳۹٫۳ در ۶۹٫۲ میلی‌متر | وزن: ۱۵۹ گرم

 

Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

نوع لنز: استاندارد پرایم ماکرو | مانت: EF-S کنون | فاصله‌ی کانونی: ۶۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f2.8 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f32 | لرزش‌گیر: ندارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۲۰ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۵۲ میلی‌متر | اندازه: ۷۰ در ۷۳ میلی‌متر | وزن: ۳۳۵ گرم

 

Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 Di II VC

نوع لنز: استاندارد زوم | مانت: EF-S کنون | فاصله‌ی کانونی: ۱۸ تا ۲۰۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f3.5 تا f6.3 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 تا f40 | لرزش‌گیر: دارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی:  | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۴۹ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۶۲ میلی‌متر | اندازه: ۹۶٫۶ در ۷۵ میلی‌متر | وزن: ۴۰۰ گرم

 

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro

نوع لنز: استاندارد زوم | مانت: EF-S کنون | فاصله‌ی کانونی: ۱۶ تا ۳۰۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f3.5 تا f6.3 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 تا f40 | لرزش‌گیر: دارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۳۹ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۶۷ میلی‌متر | اندازه: ۹۹٫۵ در ۷۵ میلی‌متر | وزن: ۵۴۰ گرم

 

بازگشت به فهرست

 

برای فول‌فریم‌های کنون:

Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

نوع لنز: واید زوم | مانت: EF کنون | فاصله‌ی کانونی: ۱۶ تا ۳۵ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f2.8 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: ندارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۲۸ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۸۲ میلی‌متر | اندازه: ۱۲۷٫۵ در ۸۸٫۵ میلی‌متر | وزن: ۷۹۰ گرم

 

Canon EF 16-35mm f/4L IS USM

نوع لنز: واید زوم | مانت: EF کنون | فاصله‌ی کانونی: ۱۶ تا ۳۵ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f4 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: دارد، ۴ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۲۸ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۷۷ میلی‌متر | اندازه: ۱۱۲٫۸ در ۸۲٫۶ میلی‌متر | وزن: ۶۱۵ گرم

 

Canon EF 50mm f/1.4 USM

نوع لنز: استاندارد پرایم | مانت: EF کنون | فاصله‌ی کانونی: ۵۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f1.4 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: ندارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۵۰ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۵۸ میلی‌متر | اندازه: ۵۰ در ۷۴ میلی‌متر | وزن: ۲۹۰ گرم

 

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

نوع لنز: استاندارد زوم | مانت: EF کنون | فاصله‌ی کانونی: ۲۴ تا ۷۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f2.8 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: ندارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۳۸ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۸۲ میلی‌متر | اندازه: ۱۱۳ در ۸۸٫۵ میلی‌متر | وزن: ۸۰۵ گرم

 

Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM

نوع لنز: استاندارد زوم | مانت: EF کنون | فاصله‌ی کانونی: ۲۸ تا ۳۰۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f3.5 تا f5.6 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f38 | لرزش‌گیر: دارد، ۳ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۷۰ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۷۷ میلی‌متر | اندازه: ۱۸۴ در ۹۲ میلی‌متر | وزن: ۱۶۷۰ گرم

 

Canon EF 85mm f/1.4L IS USM

نوع لنز: تله پرایم | مانت: EF کنون | فاصله‌ی کانونی: ۸۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f1.4 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: دارد، ۴ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۸۵ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۷۷ میلی‌متر | اندازه: ۱۰۵٫۴ در ۸۸٫۶ میلی‌متر | وزن: ۹۵۰ گرم

 

Canon EF 85mm f/1.8 USM

نوع لنز: تله پرایم | مانت: EF کنون | فاصله‌ی کانونی: ۸۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f1.8 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: ندارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۸۵ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۵۸ میلی‌متر | اندازه: ۷۱ در ۷۵ میلی‌متر | وزن: ۴۲۵ گرم

 

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM

نوع لنز: تله زوم | مانت: EF کنون | فاصله‌ی کانونی: ۷۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f4 تا f5.6 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f32 تا f45 | لرزش‌گیر: دارد، ۴ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۱۲۰ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۶۷ میلی‌متر | اندازه: ۱۴۵٫۵ در ۸۰ میلی‌متر | وزن: ۷۱۰ گرم

 

Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sports

نوع لنز: تله زوم | مانت: EF کنون | فاصله‌ی کانونی: ۱۵۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f5 تا f6.3 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: دارد، ۴ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۲۶۰ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۱۰۵ میلی‌متر | اندازه: ۲۹۰٫۲ در ۱۲۱ میلی‌متر | وزن: ۲۸۶۰ گرم

 

Sigma 24-70mm f/2.8 DG OS HSM Art

نوع لنز: استاندارد زوم | مانت: EF کنون | فاصله‌ی کانونی: ۲۴ تا ۷۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f2.8 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: دارد، ۴ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۳۷ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۸۲ میلی‌متر | اندازه: ۱۰۷٫۶ در ۸۸ میلی‌متر | وزن: ۱۰۲۰ گرم

 

Sigma 20mm f/1.4 DG HSM Art

نوع لنز: واید پرایم | مانت: EF کنون | فاصله‌ی کانونی: ۲۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f1.4 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f16 | لرزش‌گیر: ندارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۲۷٫۷ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ندارد | اندازه: ۹۱٫۴ در ۱۲۹٫۵ میلی‌متر | وزن: ۹۶۳ گرم

 

Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD Macro

نوع لنز: تله پرایم ماکرو | مانت: EF کنون | فاصله‌ی کانونی: ۹۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f2.8 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f32 | لرزش‌گیر: دارد، ۴ استاپ | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۳۰ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۵۸ میلی‌متر | اندازه: ۱۲۲٫۹ در ۷۶٫۴ میلی‌متر | وزن: ۵۵۰ گرم

 

بازگشت به فهرست

 

برای بدون‌آینه‌های سونی

Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art

نوع لنز: استاندارد پرایم | مانت: E سونی | فاصله‌ی کانونی: ۵۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f1.4 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f16 | لرزش‌گیر: ندارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: ندارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۴۰ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۷۷ میلی‌متر | اندازه: ۹۹٫۹ در ۸۵٫۴ میلی‌متر | وزن: ۸۱۰ گرم

 

Sigma 85mm f/1.4 DG HSM Art

نوع لنز: تله پرایم | مانت: E سونی | فاصله‌ی کانونی: ۸۵ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f1.4 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f16 | لرزش‌گیر: ندارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۸۵ سانتی‌متر | سایز فیلتر: ۷۷ میلی‌متر | اندازه: ۸۷٫۶ در ۸۴٫۷ میلی‌متر | وزن: ۷۲۶ گرم

 

بازگشت به فهرست

 

برای بدون‌آینه‌های پاناسونیک

Panasonic Lumix G Vario 35-100mm F4.0-5.6 ASPH Mega OIS

نوع لنز: استاندارد زوم | مانت: MFT پاناسونیک | فاصله‌ی کانونی: ۳۵ تا ۱۰۰ میلی‌متر | حداکثر میزان باز بودن دیافراگم: f4 تا f5.6 | حداقل میزان باز بودن دیافراگم: f22 | لرزش‌گیر: دارد | مقاومت در شرایط بد آب‌وهوایی: دارد | حداقل فاصله‌ی فوکوس: ۹۰ سانتی‌متر | سایز فیلتر:  | اندازه: ۵۰ در ۵۵٫۵ میلی‌متر | وزن: ۱۳۵ گرم

 

اگر این راهنما به دردتان خورده یا اگر فکر می‌کنید برای دیگران مفید است، از نوشتن کامنت و به اشتراک گذاشتنش دریغ نکنید.

اگر می‌خواهید برای دوربین‌تان لنز بخرید و سوالی در این مورد دارید، حتما کامنت بگذارید و سوال‌تان را بپرسید. قطعا جواب می‌دهم.

 

اگر محتوای این پست به نظرتان مفید بوده، به بخش آموزش عکاسی سر بزنید و باقی پست‌هایی که با این برچسب نوشته شده‌اند را هم ببینید.


به دیگران هم برسانید
گروه رسانه‌ای حامد درخشانی
در حال به‌روزرسانی و ایجاد تغییراتی بزرگ در وب‌سایت هستیم. برای یادگیری عکاسی و ویدئوگرافی، بعدا به ما سر بزنید...
close-image