ساده‌ترین راه ادیت عکس و ویدئو با LUT یا Preset

ساده‌ترین راه ادیت رنگ عکس و ویدئو در فتوشاپ و پریمیر (راهنمای استفاده از LUT)

اگر اهل عکاسی یا ویدئوگرافی باشید، حتما می‌دانید که نرم‌افزارهای ادوبی (Adobe) قوی‌ترین ابزارهای ادیت عکس و ویدئو محسوب می‌شوند. اما یاد گرفتن کامل استفاده از این نرم‌افزارها کار آسانی نیست. و برای کسانی که عکاس یا ویدئوگرافر حرفه‌ای نیستند -و کارشان به مهارت ادیت بستگی ندارد- ضرورت چندانی هم ندارد.

در این پست، یک راه بسیار ساده برای ادیت رنگ (یا به قول خارجی‌ها Color Grade کردن) عکس و ویدئو با نرم‌افزارهای ادوبی فتوشاپ (Adobe PhotoShop) و ادوبی پریمیر (Adobe Premiere) به شما معرفی خواهم کرد. استفاده از این روش، نیاز شما برای یادگیری کامل ابزارهای ادیت نور و رنگ فتوشاپ و پریمیر را تا حد زیادی از میان خواهد برد. پس اگر می‌خواهید روش استفاده از LUT (LookUp Table) یا Preset برای ادیت عکس و ویدئو را یاد بگیرید، تا انتهای پست با من هم‌راه باشید. در بخش انتهایی، LUTهای خودم را هم معرفی کرده‌ام.

 

LUT چیست؟

LUT (بخوانید لات) یا همان Lookup Table یک فایل است که اطلاعات مشخصی را در خودش دارد؛ اطلاعاتی که به نرم‌افزار ادیت شما می‌گویند باید دقیقا چه تغییراتی روی عکس یا ویدئوی انتخاب‌شده اعمال کند.

اگر تجربه‌ی انجام یا حداقل تماشای ادیت رنگ در فتوشاپ یا پریمیر را داشته باشید، می‌دانید که رسین به نتیجه‌ی دل‌خواه چه‌قدر پیچیده و زمان‌بر است. خوبی LUTها این است که با چند کلیک شما را به مقصد می‌رسانند و نتیجه‌ای جذاب تحویل‌تان می‌دهند.

پس چه آماتور باشید و چه حرفه‌ای، استفاده از LUT برای ادیت رنگ می‌تواند برایتان بسیار مفید باشد و در وقت‌تان هم صرفه‌جویی کند.

خود من هم برای ادیت تمام عکس‌ها و ویدئوهایم از LUTها استفاده می‌کنم.

 

نحوه‌ی استفاده از LUT در فتوشاپ

مرحله‌ی اول: از منوی اصلی نرم‌افزار، گزینه‌ی Windows را انتخاب کنید و بعد روی Layers کلیک کنید تا پنجره‌ی مربوط به لایه‌های پروژه برایتان باز شود.

اختیاری: از همین بخش، روی گزینه‌ی Adjustments هم کلیک کنید تا کارتان راحت‌تر شود.

 

مرحله‌ی دوم: در بخش پایین پنجره‌ی Layers روی گزینه‌ی Create New Adjustment Layer کلیک کنید و بعد هم گزینه‌ی Color Lookup را انتخاب کنید.

(برای دیدن عکس‌ها در سایز بزرگ‌تر، روی آن‌ها کلیک کنید.)

استفاده از color lookup در فتوشاپ

اگر بخش اختیاری مرحله‌ی قبل را انجام داده باشید، می‌توانید در پنجره‌ی Adjustments مستقیما روی Color Lookup کلیک کنید و در وقت صرفه‌جویی کنید. (اگر قرار باشد تعداد زیادی عکس ادیت کنید، همین یک کلیک کم‌تر در زمان لازم کلی تفاوت ایجاد خواهد کرد.)

در هر صورت، با انجام یکی از این کارها، یک لایه‌ی جدید در پروژه‌تان ایجاد خواهد شد که باید بالای عکس قرار بگیرد.

لایه‌ی جدید color lookup در فتوشاپ

 

مرحله‌ی سوم: روی لایه‌ی جدید ایجادشده، دو بار کلیک کنید تا پنجره‌ی Properties برایتان باز شود. (اگر دفعه‌ی اول‌تان باشد که این کار را می‌کنید، ممکن است با سوال نرم‌افزار مواجه شوید که هدف‌تان از دو بار کلیک چیست. در این صورت باید گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید. در حالت عادی، این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود. مگر این‌که تنظیمات نرم‌افزار را عوض کنید.)

در پنجره‌ی Properties روی Load 3D LUT کلیک کنید. بعد مسیر فایل LUT داخل کامپیوترتان را اعلام کنید تا تنظیمات آن، روی لایه‌ی ایجادشده اعمال شود و رنگ عکس‌تان را ادیت کند.

استفاده از LUT در فتوشاپ

 

راه جای‌گزین:

به مسیر نصب فتوشاپ در کامپیوترتان بروید. (معمولا C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop …) و فولدر Presets را باز کنید. بعد روی فولدر ۳DLUTs کلیک کنید و فایل‌های مورد نظرتان را داخل این فولدر کپی کنید.

با این کار، نام این LUTها داخل پنجره‌ی Properties وجود خواهند داشت و با کلیک روی Load 3D LUT آن‌ها را خواهید دید. کافی‌ست روی نام مورد نظرتان کلیک کنید تا تنظیمات فایل روی لایه‌ی ایجادشده اعمال شوند. این هم یک راه دیگر برای صرفه‌جویی در وقت!

 

نکته‌ی اضافی: استفاده از فایل‌های LUT در نرم‌افزار دیگر ادیت عکس از ادوبی یعنی لایت‌روم (Adobe LightRoom) هم امکان‌پذیر است.

 

نحوه‌ی استفاده از LUT در پریمیر

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که امکان استفاده از LUT در نسخه‌های قدیمی این نرم‌افزار وجود ندارد و حتما باید یکی از ورژن‌های جدیدتر را داشته باشید. (نسخه‌هایی که آخرشان پسوند cc دارند و بعد عدد مربوط به سال، برای این کار مناسب‌اند. اما نسخه‌های قبلی داستان خاص خودشان را دارند!)

مرحله‌ی اول: از منوی اصلی نرم‌افزار، گزینه‌ی Windows را انتخاب کنید و بعد روی Lumetri Color کلیک کنید تا پنجره‌ی مربوط به ادیت رنگ برایتان باز شود. بعد روی نوار پروژه‌تان، کلیپی که می‌خواهید رنگش ادیت شود را انتخاب کنید.

 

مرحله‌ی دوم: در پنجره‌ی Lumetri Color روی گزینه‌ی Basic Correction کلیک کنید و بعد منوی مقابل Input LUT را انتخاب کنید. از منوی کوچک باز شده، روی گزینه‌ی Browse کلیک کنید و مسیر فایل مورد نظرتان را به نرم‌افزار اعلام کنید.

نکته‌ی اضافی: توصیه می‌کنم به جای اعمال مستقیم LUT روی کلیپ، یک Adjustment Layer خالی بسازید، آن را روی کلیپ مورد نظرتان قرار دهید و LUT را روی این لایه‌ی اضافی اعمال کنید. به‌خصوص اگر بخواهید یک LUT را روی چند کلیپ در یک تایم‌لاین اعمال کنید، با این روش کار بسیار راحت‌تری خواهید داشت.

 

راه جای‌گزین:

به مسیر نصب نرم‌افزارهای ادوبی روی کامپیوترتان مراجعه کنید. (معمولا C:\Program Files\Adobe) بعد فولدر Common را باز کنید. اگر فولدری با نام LUTs دیدید، بازش کنید. اگر نه، یک فولدر جدید با این نام بسازید. داخل فولدر LUTs یک فولدر دیگر با نام Creative را انتخاب کنید یا فولدری با این نام بسازید. فایل‌های LUT را داخل این فولدر کپی کنید.

با این کار، می‌توانید از پنجره‌ی Lumetri Color به جای گزینه‌ی Basic Correction، تب Creative را انتخاب کنید و بعد هم روی منوی مقابل عنوان Look کلیک کنید. نام فایل‌های کپی‌شده را در این قسمت خواهید دید. با کلیک روی نام فایل مورد نظرتان، آن LUT روی کلیپ یا لایه‌ی انتخاب‌شده اعمال خواهد شد.

 

نکات پایانی:

۱- همان‌طور که دیدید، استفاده از LUTها واقعا راحت است. اما بعد از اعمال آن‌ها روی عکس یا ویدئویتان ممکن است در نگاه اول از نتیجه خوش‌تان نیاید. دلیل این است که شدت LUTها در ابتدای کار زیاد است و برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب معمولا باید این شدت را کم کنید.

برای این کار، در فتوشاپ Opacity و در پریمیر Intensity ادیت‌تان را کاهش دهید.

 

۲- استفاده از چندین LUT و ترکیب‌شان با هم‌دیگر برای رسیدن به نتایج جذاب و جدید هم در هر دو نرم‌افزار امکان دارد. پس از آزمون و خطا نترسید.

 

۳- یک فایده‌ی دیگر در استفاده‌ی همیشگی از LUTها برای ادیت عکس و ویدئو این است که ادیت‌هایتان همیشه یک شکل خاص خواهند داشت و اگر آن‌ها را مثلا در اینستاگرام منتشر کنید، به یک پروفایل یک‌پارچه و هماهنگ با یک شکل خاص به سبک خودتان خواهید رسید.

 

دانلود LUTهای اختصاصی وبلاگ حامد درخشانی

برای دانلود پک LUTهای اختصاصی من و ادیت راحت عکس‌ها و ویدئوهایتان، روی این لینک کلیک کنید:

پک ادیت رنگ برای فتوشاپ و پریمیر

 


نوبت شما

این پست را در شبکه‌های اجتماعی‌تان به اشتراک بگذارید.

اگر از LUTهای من استفاده کرده‌اید، نظرتان درمورد آن‌ها را بنویسید.


 


به دیگران هم برسانید
گروه رسانه‌ای حامد درخشانی
در حال به‌روزرسانی و ایجاد تغییراتی بزرگ در وب‌سایت هستیم. برای یادگیری عکاسی و ویدئوگرافی، بعدا به ما سر بزنید...
close-image